søndag den 15. januar 2017

Klage over Materialer og Skimmel i Gavlboligerne

Klage over Materialer og Skimmel i Gavlboligerne

Vedr. gavlboligerne i blok 1-4

Dette er en klage vedr. boligerne i gavlene i Tingbjerg Ås, Vingegavl og Stengavl. Den gælder alle boligerne i gavlene, men tager sit udgangspunkt i boligen Stengavl 1 st-tv., da der har været en del kommunikation omkring netop denne lejlighed.
Jeg går ud fra at arbejdet udføres på samme måde i alle gavlboliger.

Jeg har, med jævne mellemrum, besøgt min bolig i Stengavl 1, da jeg er urolig for, hvordan man generelt udfører arbejdet i mit hjem, og i særdeleshed hvorvidt man sørger for at al skimmel saneres bort. 

Allerede da jeg flyttede ind for mange år siden, var der skimmel i lejligheden. Dengang gik det hurtigt op for mig, efter indflytning, at man ikke havde sørget for at håndtere skimmelproblemet, men blot havde malet hen over skimmelsvampen. I værelserne med gavl-vægge havde man afskærmet for skimmelsvampen ved at bygge forsatsvægge. Dette hjalp dog ikke længe og hen over årene har jeg og min familie levet med både lugt og symptomer af/fra skimmel. På trods af klager og efterfølgende besigtigelser af FSBs ansatte gjorde man aldrig noget ved problemet, hvorfor jeg naturligvis så meget frem til renoveringen, der jo gerne skulle afhjælpe problemet.

Som renoveringen (og dertil hørende problemer) er skredet frem - og med den ”nye” skimmel i blokkene, er det ikke underligt, at jeg har følt mig nødsaget til at ”holde øje” med mit hjem.
Ud over at arbejdet har syntes at stå helt stille i perioder, har jeg lagt mærke til at man pillede alle radiatorer ned og at lejligheden derfor længe stod uopvarmet.
Det har været en kold/fugtig sommer og bygningen har været pakket ind i stillads, så lejligheden var allerede inden nedtagningen af radiatorerne fugtig - og efter nedtagningen blev lejligheden yderligere opfugtet.

Da jeg et par uger i træk oplevede, at der drev vand ned ad vinduerne, begyndte jeg for alvor at blive bekymret. En aften da min hoveddør, som så mange andre gange før, stod åben, gik jeg ind for at kigge. Fugten var til at tage at føle på og ganske som i de foregående uger drev vandet ned ad vinduerne og der var koldt i lejligheden.
Jeg kunne se, at man havde arbejdet med sanering og det var tydeligt, at man ikke havde tænkt sig, at
tjekke for skimmel under gulvene. Jeg undersøger indfatningerne om vinduerne og ved at røre dem, mærker jeg, at de er fugtige, næsten våde.



Meget bekymret kontakter jeg næste dag byggekon-toret og beder dem møde mig i min lejlighed så 
hurtigt som muligt. Et par dage senere møder jeg en medarbejder i lejligheden og gennemgår alle mine bekymringer med ham. Jeg fortæller om, at der alle år har været en delskimmel og at det er vigtigt, at man gennegår alle rum grundigt, ligesom det er også er vigtigt at få taget prøver under gulvene. Dette, fik jeg at vide, var ikke noget, man havde planlagt at gøre. ”Hvordan vi gør det, ved jeg ikke lige”, var svaret. 

Jeg insisterede kraftigt på, at arbejdet blev gjort grundigt og at der bliver undersøgt under gulvene. Byggelederen ville finde ud af, om dette kunne lade sig gøre. 
Jeg udtrykte også bekymring over den udførte sanering,som jeg ikke mente (mener) var gjort godt nok og jeg fortalte, at jeg fandt det besynderligt, at man havde monteret indfatninger om vinduerne før lejligheden var saneret - og at det ikke er godt nok med indfatninger af et materiale (mdf), der ikke børe sidde fugtige steder, da det suger fugt. 
Dette var byggelederen ikke enig i; han udtalte, at han mente, de påsatte indfatninger er en god løsning.
(Spørger man håndværkerne, fortæller de, at indenfor to år skal indfatningerne skiftes, da de vil være slemt angrebne af fugt og skimmel.)

Man havde dog fået lagt radiatorer på gulvene, med svag varme på og luftet lidt ud, da vi kom på besøg.

Jeg insisterede på at få lov til at overvære skimmelprøvetagningen - og på at jeg kan få lov til at se prøvesvarene.
Jeg gjorde det klart, at jeg på ingen måder vil godtage arbejdet, som det var.

Et par dage efter besøget med byggelederen i min lejlighed, fortalte byggelederen, at der bliver taget prøver og at man gør det ved at bore huller i gulvene, hvor man så tager prøver. 
Dette kan godtages - i fald man borer flere huller langs væggene med jævne mellemrum, således at man sikrer sig at der tjekkes grundigt og langs hele væggen, ved alle vægge i alle rum.

Da jeg ugen efter møder den samme byggeleder på gaden, spørger jeg ham, om ikke man naturligvis gør det samme i de andre gavllejligeder. ”Nej, det er kun i din lejlighed”, fortalte han mig. 

Jeg mener helt klart, at man bør gøre sit yderste for at sikre, at alle lejligheder i gavlene (og alle andre lejligheder) bliver skimmelfrie. At man kun tager prøver i min lejlighed er ikke accaptabelt. Det skal gøres i alle.

I dag (d. 14/1) har jeg besøgt min lejlighed igen og jeg kan dårligt beskrive, hvad jeg følte, da jeg så lejlighedens tilstand. Jeg er grædefærdig! Hvad skal der til, før nogen vil lytte? Hvad skal der til, før man indser, at det arbejde der er udført ikke er godt nok og at de løsninger, der bliver brugt er fejlagtige og ubrugelige?

Jeg er simpelthen så rystet.

Det store værelse:

1. Billede 1-3: Det indbyggede skab - den nye væg mellem altan og skab, som er bygget op af bl.a. gips er fyldt med fugt og skimmel.

2. Billede 4: Man har ikke fjernet den gamle påsatte ”flamingo” i loftet af skabet, men blot sat gips op til. Det lader ikke til at man har tænkt sig at fjerne den. Saneringen er altså sket, uden den er blevet fjernet. Hvordan har man så været i stand til at sanere her?

3. Billede 5: Hen over og under vinduet, der sidder på væg mellem værelse og altan: Skimmel og fugt.

4. Derud over (men ikke på billede) Væg ud mod gavl: Begyndede, tilbagevendende skimmel.



Skal man holde sig til de erfaringer, vi har gjort os under renoveringen, påtænker byggeledelsen ikke at udskifte de voldsomt skimmelramte gipsplader, ligesom man højst sandsynligt heller ikke fjerner ”flamingoen” og sanerer under den. 

”Flamingoen” SKAL væk, og gips + isolering SKAL skiftes ud.

Det lille værelse:
5. Billede 6-7: Væg mod gaden: Skimmel.
6. Bilede 8-9: Indfatninger: Fugt og skimmel.


Jeg har ikke billeder af al skimmelsvampen; der er dog mere end det (på billederne) viste.

Igen vil jeg påpege det absurde i at bruge materialer, der ikke egner sig til så fugtige bygninger. Mdf skal ikke bruges til indfatninger - og da slet ikke, når man (som i denne renivering) ikke gør noget ud af at få muret op og isoleret ordentligt rundt om vinduerne. At vi har fået så brede indfatninger skyldes ganske enkelt, at det er billigere at skjule alle huller, fejl og iturevet tapet, end det er at mure op og reparere. Når man så oven i købet vælger at lave de brede, grimme indfatninger i mdf, så er det ikke så underligt, at der opstår skimmel.

Dette er endnu en elendig løsning.

Jeg kan ikke se, hvordan man kan komme skimmelvampen til livs eller fremtidssikre disse bygninger, når man bliver ved med at vælge løsninger, der - stik imod, hvad der er givet penge til - sikrer at bygningerne, på meget kort sigt, skal undergå dyre vedligeholdelser i tide og utide. 

Vi kan se frem til boliger med dåligere indeklima, ikke bedre, i boligere med materialer, der inviterer til skimmel.
Når jeg ser på min egen lejlighed, så er det himmelråbende tåbeligt, at professionelle mennesker har ikke bare valgt netop disse løsninger, men vedholder at det er gode løsninger, og at man gør tingene efter bedste metode. 

- Alle mdf-indfatninger skal bort, og der skal mures op og isoleres grundigt omkring vinduer.
- Boligerne skal affugtes grundigt.
- I galvboligerne skal gulvene skal op og der skal saneres.
- Alt materiale med skimmel skal fjernes helt.
- Bygningerne skal isoleres.
- Gavle skal dækkes grundigt af HVER DAG for vejr og vind i perioden med arbejde på gavle.
- Der skal gøres ekstra meget ud af gavlboligerne, inkl. opvarmning, udluftning og materialvalg.

Der MÅ være nogen derude, der kan gøre noget. Man kan IKKE spare sig ud af skimmelbekæmpelsen og da slet ikke i en sådan grad, at man gør bygningerne mere sårbare overfor skimmel.

STOP med at renovere flere bygninger. De bliver jo ikke renoverede. De bliver blot forandrede - og det til det værre. 

STOP med at have folk på renoveringen, der ikke på nogen måder vil lytte til fornuft - på nogen områder.

STOP med at gøre vore hjem til grobund for sygdom og mistrivsel.

STOP med at tro, at alt er i orden og STOP med dårlige undskyldninger og elendige forklaringer.

STOP med at holde fast i en idé, der ikke duer, fordi man ikke vil indrømme fejl. 

STOP denne samvittighedsløse fremfærd.

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal sige, før der er nogen der lytter. Jeg er desperat. Vi KAN ikke være tjent med at vende hjem til boliger, der ikke bliver renoveret. Saneringen i gavlboligerne - og de fleste andre boliger - SKAL gå om. Dette er rædselsfuldt.
Der SKAL noget andet materiale op. Det er IKKE godt med så elendige materialer i bygninger med så megen fugt. 
Alle gulve i gavlboligerne skal op og væk. Der skal saneres under gulve og de gamlematerialer skal bortskaffes. 
Der skal affugtes og der skal gøres noget i forhold til fugten, der stiger op fra vaskerierne.

Jeg selv - og beboerne - vil opfordre alle, der har nogen som helst indflydelse, det være sig økonomisk, juridisk eller moralsk, til at træde til og få orden på denne renoveringskatastrofe.



På beboernes - og egne vegne

Anja






Ingen kommentarer:

Send en kommentar